بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

ایرانی بودن یا نبودن !

دکتر کریم مجتهدی ,چهره ماندگار فلسفه ایران در پاسخ به پرسش زیر فرمودند: چه کسی ایرانی است؟
پاسخ ایشان : انسان نمی‌تواند وطن خود را انتخاب کند. هویت ایرانی چیست؟ کسی ایرانی است که اراده می‌کند ایرانی بماند. ایرانی‌بودن اراده است ایرانی نمی‌تواند ایرانی نباشد. ضابطه ایرانی بودن این است که در شخص، اراده ایرانی بودن باشد و بخواهد ایرانی بماند، کارت ملی و شناسنامه نشانه ایرانی بودن نیست.
کمی فکر کنید...
نظرات 10 + ارسال نظر
بانوی اُردیبهشت سه‌شنبه 4 مهر 1391 ساعت 17:19

پس اون چیزی که مهمه اراده ست نه شمناسنامه و کارت ملی هوشمند...

اراده در کنار یک باور درست
مطمئنا شما هم برخوردین به کوته فکران جاهلی که مدام بر طبل جدایی ایران از اسلام می کنند و هرجایی که میرسه این سخن لقلقه ی زبانشان است که من ایرانی ام نه عرب.
چنین شخصی که بر ایرانی بودن خودش تاکید داره , رو من بشخصه ایرانی نمی دونم.از نظر من چنین فردی یک انسان حقیر و تهی از مغزه.
بنا به گفته های ملاصدارا, چون اگر این فرد فقط به باورهای زرتشت پیامبر ایران باستان اشنا بود صحهه میگذاشت بر اسلام.چون زرتش وعده ی امام زمان رو داده..همین زرتشت پیامبر وعده ی 12 وجود مطهر الهی رو داد

امید گرمکی سه‌شنبه 4 مهر 1391 ساعت 17:31 http://garmak.blogsky.com/

واله از قدیم گفتن از هرکجا زن بگیری وطن ات همانجاست
راست و دروغش گردن راوی اش است
ولی زیاد هم بد نگفته است

اون ماجراش فرق میکنه

نیکی سه‌شنبه 4 مهر 1391 ساعت 19:39

هی سینا ...
دلم پر از ایرانی و ایرانی بودن!
ولی حیف که خیلی از حرفها رو نمیشه زد ...
و سکوت میکنم :)
در مورد جوابت به نگین هم موافقم . اینایی که حرف از این میزنن که ما عرب نیستیم ایرانی هستیم یا اسلام رو نشناختن و نمیدونن اسلام لزوما وابسته به عرب بودن نیست! و یا هم اینکه هنوز معنی تبعیض نژادی براشون تعریف نشده :دی

بگو...کمی بگو....
نیکی مشکل اینا اینه که در طول عمرشون یک جلد کتاب هم نخوندن.نسبت به همه چیز بی اطلاع و فکر میکنن حالا که دارن از اینترنت استفاده میکنن و به فیسبوک میرن و یا اینکه یه وبلاگ دارن دیگه علامه ی دهر ان و همه چیز دان....
طوطی وار فقط حرفای اون ور ابی ها رو تکرار میکنن

نیکی سه‌شنبه 4 مهر 1391 ساعت 20:46

آره موافقم
نمونش رو که یادته گفتم ؟
توی پیج کتاب روز زن رو تبریک گفتم . یه خانومه پرید بهم که ارزش زن رو داری پایین میاری و اینا . گفت منشور کوروش رو بخون منشور ملل متحد رو بخون ! روز زن فلان تاریخه و کلی توپید بهم!
منم یه بند از حقوق مسلم انسانی رو بهش گفتم و گفتم تو اگه به منشور ملل متحد و کوروش و اینا معتقد باشی و یه بار خونده باشیشون معنی "احترام به عقیده " رو متوجه میشی ! گفتم سعی کن حداقل مطالعشون کنی بعد در موردش با من صحبت کنی :دی خانومه رفقتم تو پروفایلش دیدم سنش هم بالاس! :| خلاصه همچین دوستانی داریم ما :دی
یا فرض کن یه جا هی از غیرت کوروش و ایرانی اصیل میگن بعد اون وقت همین آدم تو همون فیس بوک بی غیرتی رو به اوج خودش رسونده!

با این آدما نمیشه متاسفانه بحث کرد ...
یادمه یه جا گفته بودن پارس همون پارس سگ هست که عرب ها رو ما گذاشتن! کلی هم لایک خورده بود و بازنشر شده بود ! گفتم حداقل یه بار روش فکر کنید بعد اینقدر طرفش رو بگیرید! آخه مگه عربا پ دارن ؟! =))

میخوام بگم وضع خراب تر از این حرفاس سینا ...

نیکی به سن و سال ربطی نداره....
ملاصدارا در 17 سالگی به جایی می رسه که کسی در علم کلام یارای مقابله با اون ورو نداره در 18 سالگی بهش لقب صدر المتالهین اعطا میشه.
یا بوعلی در 15 سالگی طبابت میکنه و در 18 سالگی به بالاترین حد علم می رسه.
ادمهم داریم که تا 100 سالگی هم زنده باشه.باز در همون افکار بلاهت گونه ی خودش غرقه.
یک زمانی میگفتن ایرانی با دانشه.اهل فکر...اهل منطق و استدلال...همیشه حرف حق رو می پذیره.سعی می کنه با گفتار صحت یا عدم صحت چیزی رو اثبات کنه نه توهین.اما اگه امروز یه نفر چنین چیزی رو به ایرانی ها نسبت بده باید بهش خندید....

دیوونه مهربون سه‌شنبه 4 مهر 1391 ساعت 22:53

سلام همولایتی
بسی فیلسوفانه بود
منم صدام گرفته نمی تونم فکر کنم
حالا پیدا کنید رابطه ی بین صدا و فکر را

سلام
تو را چه شده است ؟!
دندونا تو از دست دادی دیگه صدات چرا گرفته

فروغ خاموش چهارشنبه 5 مهر 1391 ساعت 20:27 http://fk.persianblog.ir/

سینا سلام
اول یه سوال!!!
تو نسخه ی ای بوک داری داری از قیار؟آخه اونا رو از کجا کپی کردی تو نظرات من؟
اگه داری برام میلش کن رفیق.ممنون میشم

سلام
فروغ جان....نه نسخه ی ای بوک قیدار تهیه نشده.اون چیزی که برات فرستادم.دو تا از متن ها رو که خودم تایپ کردم.بقیه شو هم از اینترنت گشتم واست اوردم.
متاسفم فروغ

فروغ خاموش چهارشنبه 5 مهر 1391 ساعت 20:28 http://fk.persianblog.ir/

این پستت هم به قول دوستت خیلی فیلسوفانه بود.
از مخ منی که این روزا کلا روزی 2 ساعت بیدارم بر نمیاد!!!
اما خارج از شوخی خیلی جالب و قابل تامل و دوست داشتنی بود جواب ایشون!!!
موفق باشی ایرانی زیبا سرشت

اشکال نداره فروغ.
این حرفا چیه مخت خیلی هم خوب کار می کنه منتها کمی خسته ای

ⓖⓞⓛⒾツ چهارشنبه 5 مهر 1391 ساعت 21:52 http://flowerever.blogsky.com/

خدایی باید چهرماندگار فلسفه رو بهش بدن خیلی جوابش تأمل برانگیز بوده ..هیچ وقت فکر نکرده بودم بهش!
ولی میدونی این بحث برای کسایی خوبه که ایران دنیا نیومده باشن ...نه بخاطر اینکه به دنیا نیومدن و شک داشته باشن نه حتی اونی که مادر ایرانی هم نداشته باشه با این توصیف میتونه بگه ایرانیه ....فقط برای اینکه روش فکر میکنه و بیشتر و با دقت میتونه به این بحث جواب و نظر بده !!!! . نظر من اینکه من نوعی که تو ایران زندگی میکنم و غرق تو زندگی روزمره ام هستم فکر خودمو درگیر این نمیکنم که ایرانی اصیلم یا نه !!!
شاید بارها برام پیش اومده باشه که ایا ....... اصیل هستم یا نه ؟
ولی ایرانی بودنم رو کنکاش نکردم چون یقین دارم !
البته نه به این دقت و ظرافت بهش فکر نکرده بودم :)
مرسی سینا جالب و خوندنی بود:)

اتفاقا واسه کسایی که ایران به دنیا اومدن.
بحران بی هویتی اپیدمی شده تو نسل امروز
خب دیگه همین الان که داشتی نظر میدادی بهش فکر کردی.

فریناز پنج‌شنبه 6 مهر 1391 ساعت 16:30

یعنی بره یه مملکت دیگه ولی اونجا هم ارداه ی ایرانی بودنو داشته باشه؟

ایرانی بودن بد نیست ولی ایرانی بودنی رو دوست دارم که اسلام رو به معنای واقعیش قبول داشته باشه

حرفای نیکی و جوابای تو کلا لایک

شما دیگه زیاد خوشبین هستی.ایرانی جماعت وقتی که ویزای یه کشوری رو میگیره تو همون فرودگاه فراموش می کنه از کجا اومده
ممنونم

فریناز جمعه 7 مهر 1391 ساعت 15:51

به خاطر اینکه یه ایرانی دلش می خواد خودش باشه نه قالبی که به اسم ایرانی اینجا و تو این کشور براش تعیین کردن

به هر حال مهم اینه که آدم باشیم
ایرانی و غیر ایرانیش زیاد توفیری نداره!

معضل امروز کشور ما بی سوادی با سوادهاست.
بحث قالب و این حرفا نیست.وقتی مطالعه نداشته باشی از لحاظ فرهنگی سقوط می کنی
آدم بودن یا نبودن هم واسه خودش یه بحثیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد