خبرآنلاین: باید قبول کنیم که مجلس هشتم در جایگاه لایق و شایسته خود قرار ندارد.
در کجای قانون اساسی یا آییننامه داخلی مجلس آمده است که اگر دولت از
اجرای قانون سرباز زد و بر موضع خود پافشاری کرد یا درخواست استرداد
لایحهای را نمود، نایب رئیس مجلس فورا کارگروه ”گفتوگو“ و در واقع
کارگروه ”التماس“ تشکیل دهد و موجب تحقیر مجلس گردد؟
*مجلس منظر حاکمیت مردم و جلوگیری از استبداد است. اگر مجلس این ویژگی خود را از دست بدهد، دیگر مجلس نیست و به ملت خود خیانت کرده است. حتی در یک دولت صالح و مردمی مانند دولت کنونی نماینده مجلس، نماینده ملت است نه نماینده دولت. اشتباه میکنند برخی نمایندگان که میگویند چون دولت مردمی است، ما وکیل الدوله هستیم و به آن افتخار میکنیم. زیرا مجلس برای جلوگیری از انحراف دولتهاست. دولتهای صالح نیز دچار انحراف میشوند. چرا که اساسا قدرت فساد آور است و تمایل به استبداد را در حاکمان زنده میکند.
*اگر امروز مدرس در مجلس بود آیا نسبت به بیاعتنایی به قانون و تضییع حقوق مردم بیتفاوت میماند؟ مدرس میگفت من آنجا که احساس تکلیف میکنم نگاه نمیکنم که چند نفر پشت سر من هستند و آیا حامی دارم یا ندارم. آری باید ملاحظات را که بیشتر به منافع مشخص برمیگردد کنار گذاشت و به وظیفه وکالت مردم در دفاع از حقوق آنها وارد میدانهای سخت شد.ادامه... ادامه مطلب ...رسول منتجب نیا قائم قام حزب اعتماد ملی در گفت و گو با خبرآنلاین ابراز عقیده کرد:حضور و فعالیت چهره های اصلاح طلب در کشور مربوط به شرایط عادی و طبیعی است. در حالی که شرایط فعلی کشور غیر طبیعی و فضای سیاسی جامعه همچنان مسدود و بسته است.
وی با بیان اینکه تنگناهایی برای فعالیت اصلاح طلبان وجود دارد گفت: هم اکنون احزاب و گروه های اصلاح طلب یا تعطیل شده اند یا به صورت غیرقانونی جلوی حرکت شان گرفته شده است و یا اینکه اجازه فعالیت از آنها سلب شده است. نشریات و مطبوعات این جریان تقریبا به حداقل ممکن رسیده است که باقی مانده آن با کمال ترس و احتیاط بیش از حد به کارشان ادامه می دهند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: باید فضای امنیتی کنونی به فضای سیاسی رقابتی و قانونمند تبدیل شود. مطبوعات این جریان فعال شده و نشریاتی که طی یک سال گذشته توقیف شدند انتشار مجدد پیدا کنند.
وی درباره اینکه آیا فراکسیون اقلیت مجلس توانایی و ظرفیت ایفای نقش گذشته این جریان را ندارد؟ ابراز عقیده کرد: اعضای فراکسیون خط امام نیز با ترس و هراس گاهی اظهارنظری می کنند که به شدت با آنان برخورد می شود. حتی اگر فضا به این صورت ادامه پیدا کند بدون شک تمامی این چهره ها در انتخابات آینده رد صلاحیت خواهند شد.
غمت ما را به شیون می کشاند
و دلها را به آتش می نشاند
پس از تو ; "مرغ جنگلهای خاموش "
نمی دانم ;که می خواهد بخواند( ۱)
با نزدیک شدن به سالگرد "شیون فومنی" شاعر نامدار و مردمی دیار مردمان گیل و دیلم ; بر آن شدم که بنوبه خودم این روز را با ارائه یه غزل از آن مرحوم پس از نگاهی کوتاه به زندگینامه وی;گرامی بدارم.
شیون فومنی (میر احمد سید فخری نژاد) از شاعران محبوب و مشهور خطه ی شمال در سوم دی ماه 1325ه ش در شهرستان فومن دیده به جهان گشود او تحصیلات ابتدایی و سه ساله ی خود را در رشت سپری کرد و بعد از آن به کرمانشاه کوچ نمود و سه ساله دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی -1345 در آنجا گذراند.
شیون در کنار شعر گیلکی و شعر فارسی فعالیتهای پر دغدغه ای در سایر حوزه های ادبی داشته است از آنجمله: شعر و ادبیات کودکان، قصه، داستان کوتاه و فیلمنامه (سناریو) از دیگر آثار ارزشمند اوست که طبعاً برشی دیگر از توانایی های وی بشمار می رود.او در شهریورماه 1377 پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران روی از نقاب خاک کشید.
آرامگاهش در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار سردار بزرگ میرزا کوچک جنگلی است.
زبان اصلی دونیا راشه مانه دونیا راشه مانه آدم رادوار هیچکی پاسختا نکود اروزیگار بآمو هرکس بشو خوخانه بنا حاج حاجی ببوسته خولانه بنا خوچوما گرده کوده آلوچه ر بشو ، اما بنا باغا کوچه ر دوسه روزی هی ویرشته هی بکفت خاکابوسته بادامرا راد کفت بشونه نام بنا نه م کی نیشانه اوجیگائی کی عرب نی بیگانه هیچکی ر دیل نوسوجانه روزیگار تراقوربان ، تی هوا کارا بدار عمر امی شین یخه دونیا آفتاب ذره ذره کرا بوستاندره آب ۱.شعر از کریم رجب زاده | برگردان فارسی دنیا چون راهگذر است و آدمی رهگذرش ، هیچکس در این روزگار پاسخت نکرده است هر کس که به دنیا آمد خانه اش را گذاشت و رفت همانند پرستویی که لانه اش را گذاشته باشد برای گوجه درختی چشمانش خیره بود اما رفت و باغ را برای کوچه گذاشت . دوسه روزی افتان و خیزان زندگی کرد و آخرخاک شد و به همراه باد راهی شد . رفت و نه نامی نه نشانی از خود گذاشت ، رفت به جائی که عرب نی بیندازد روزگار برای هیچکسی دل نسوزانده است قربانت گردم هوای خودت را داشته باش عمر مانند یخ است و دنیا آفتاب ، یخی که ذره ذره در حال آب شدن است صدای شاعر را بشنوید |
حدود سه سال از تنظیم این لایحه از سوی قوهقضائیه میگذرد ولی به خاطر تغییراتی که در آن داده شد همچنان حرف و حدیثها در مورد آن باقی است. دولت احمدی نژاد مواد ۲۳ و ۲۵ را به این لایحه اضافه کرد که بر طبق آنها به ترتیب شرط رضایت زن اول مردان برای ازدواج مجدد حذف و برای مهریههای سنگین مالیات در نظر گرفته میشد.
در حالی نمایندگان زن مجلس در مخالفت با این لایحه سکوت کرده اند که شنیدهها حاکی است، هنگامی که یکی از خبرنگاران سیما، از یکی از بانوان نماینده، نظر وی را راجع به ازدواج شوهرش پرسید، با واکنش تند وی روبه رو شد.ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده یا ماده پر سر و صدا این لایحه ازدواج مجدد مردان را منوط به داشتن تمکن مالی و بدون رضایت همسر اول کرده بود. همچنین طبق ماده ۲۵ این لایحه از مهریههای نامتعارف، در هنگام ثبت عقد مالیات گرفته میشود هرچند در این ماده توضیحی در مورد نامتعارف داده نشده بود. در جدیدترین خبری که ازسوی اعضای کمیسیون قضایی اعلام شده است.دولت پیشنهاد داده بود ازدواج مجدد مردان در صورت احراز تمکن مالی و تعهد به اجرای عدالت توسط دادگاه امکانپذیر باشد و همین باعث اعتراض منتقدان شد که دولت معتقد است هر کس به قدر پولی که دارد قادر به ازدواج مجدد خواهد بود. با این حال این ماده در کمیسیون قضایی مجلس اصلاح شد تا کسی که قصد ازدواج دارد در صورت احراز یکی از شروط دهگانه بتواند ازدواج مجدد انجام دهد.ادامه...
سید موسی
صدر (متولد خرداد 1307 در قم)سال 1338بهدنبال توصیههای حضرات آیات بروجردی، حکیم
و شیخ مرتضی آلیاسین، وصیت مرحوم آیتالله سید عبدالحسین شرفالدین، رهبر متوفی
شیعیان لبنان را لبیک گفت و بهعنوان جانشین آن مرحوم، سرزمین مادری خود )ایران) را به سوی لبنان ترک کرد. اصلاح
امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان از یکسو و استفاده از
ظرفیتهای منحصر به فرد لبنان جهت نمایاندن چهره عاقل، عادل، انساندوست و با زمان
مکتب اهلبیت(ع) به جهانیان از سوی دیگر، اهداف اصلی این هجرت را تشکیل میداد. ایشان
در ۹ شهریور 57 ، طی
سفری رسمی به لیبی به دعوت معمر قذافی، ناپدید شد. او در میان شیعیان به «امام
موسی صدر» مشهور است. هدف استراتژیک امام موسی
صدر آن بود تا طایفه شیعه لبنان را همسان دیگر طوائف، و نه مقدم بر آنان، در تمامی
عرصههای حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن کشور مشارکت دهد. وی از اولین
روزهای ورود به لبنان در زمستان سال ۱۳۳۸، با طرح شعار «گفتگو، تفاهم و همزیستی»،
پایههای روابط دوستانه و همکاری صمیمانهای را با مطران یوسف الخوری،
مطران جرج حداد،
شیخ محی الدین حسن و دیگر
رهبران دینی مسیحی و اهل سنت آن کشور بنا نهاد. در طول حضور دو دهه
امام صدر در لبنان، هیچ مراسم سرور یا اندوهی از شیعیان نبود که امام صدر در آن
شرکت جوید، و تنی چند از فرهیختگان مسیحی و اهل سنت در معیت وی نباشند. حمایت امام
صدر از بستنی فروشی مسیحی در اوایل تابستان سال ۱۳۴۱ در شهر صور، که به فتوای صریح
وی مبنی بر طهارت اهل کتاب منجر گردید، توجه تمامی محافل مسیحی لبنان را به سمت
خود جلب نمود. در اواخر تابستان ۱۳۴۱ مطران گریگوار حداد به شهر صور
آمد، و از امام صدر برای عضویت در هیئت امناء «جنبش حرکت اجتماعی» دعوت نمود. از
اواخر سال ۱۳۴۱ حضور گسترده امام موسی صدر در کلیساها، دیرها و مجامع دینی و
فرهنگی مسیحیان آغاز گردید. سخنرانیهای تاریخی امام صدر در دیرالمخلص واقع در
جنوب، وکلیسای
مارمارون در شمال لبنان طی سالهای ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲،
تأثیرات معنوی عمیقی بر مسیحیان آن کشور بر جای نهاد.ادامه...