بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

پیروز مجتهد زاده دستاوردهای رویکرد به شرق را تبیین کرد.

دکتر پیروز مجتهدزاده در مصاحبه با روزنامه خبر :

در دوران آقای رفسنجانی ، برای جبران کمبود ناشی از قطع رابطه با غرب و در افتادن با قدرت های غربی، "نگاه به شرق" را تجویز کردند. به عبارت دیگر دیدگاه ژئوپلوتیک این بوده است چون ما با یک ابرقدرت در افتادیم باید دوست ابرقدرت مقابل باشیم و در ابراز این دوستی مرتب امتیاز بدهیم، آن هم امتیازهای بی جا و بی معنی و نابخشودنی. بعد از آن هم که دیپلماسی ما متوجه بی اثر بودن امتیاز دادن ها شد، همچنان آن سیاست گمراه را ادامه داد تا ما امروز به این تنگناهای حیرت آور دچار شدیم. البته که ایستادگی در برابر زورگوئی های خارجی کاملا درست است، ولی این درایت مدنظر قرار نگرفت که در روابط خارجی باید بر اساس موازنه با قدرت ها کنار آمد نه بر اساس لج بازی از یک طرف و تملق گوئی از طرف دیگر.

مجتهد زاده افزود:متاسفانه در نگاه به شرق به جای اینکه به دنبال راهی برای برقراری موازنه باشیم مدام تسلیم شدیم. نتیجه این شد که روسیه از نظر انرژی هسته ای و ساخت نیروگاه بوشهر بزرگترین لطمات ملی را به ما زد و از سوی دیگر چین در زمینه اقتصادی لطماتی را به ما وارد کرد. این آثار نتیجه نداشتن یک دیپلماسی متفکرانه در سال های گذشته است.

پیروز مجتهدزاده گفت:ما به جای اینکه از قدرت های رقیب غرب برای اعتلای وضعیت ژئوپلوتیک خودمان کمک بگیریم شرایطی پیش آوردیم که رقبای غرب از وضعیت ما حداکثر استفاده را کردند و ما را به ثمن بخس فروخته و می فروشند. حاصل دیپلماسی ما این است که کشوری با ما تبادل تجاری ندارد جز چین که کالاها را چهار برابر قیمت بازار به ما می فروشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهرداد شنبه 23 مرداد 1389 ساعت 13:06 http://boudan.blogsky.com/

از ماست که . . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد