بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

لایحه حمایت از خانواده;جنجالی عظیم به پا کرد

حدود سه سال از تنظیم این لایحه از سوی قوه‌قضائیه می‌گذرد ولی به خاطر تغییراتی که در آن داده شد همچنان حرف و حدیث‌ها در مورد آن باقی است. دولت احمدی نژاد مواد ۲۳ و ۲۵ را به این لایحه اضافه کرد که بر طبق آن‌ها به ترتیب شرط رضایت زن اول مردان برای ازدواج مجدد حذف و برای مهریه‌های سنگین مالیات در نظر گرفته می‌شد.

در حالی نمایندگان زن مجلس در مخالفت با این لایحه سکوت کرده اند که شنیده‌ها حاکی است، هنگامی که یکی از خبرنگاران سیما، از یکی از بانوان نماینده، نظر وی را راجع به ازدواج شوهرش پرسید، با واکنش تند وی روبه رو شد.

ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده یا ماده پر سر و صدا این لایحه  ازدواج مجدد مردان را منوط به داشتن تمکن مالی و بدون رضایت همسر اول کرده بود. هم‌چنین طبق ماده ۲۵ این لایحه از مهریه‌های نامتعارف، در هنگام ثبت عقد مالیات گرفته می‌شود هرچند در این ماده توضیحی در مورد نامتعارف داده نشده بود. در جدیدترین خبری که ازسوی اعضای کمیسیون قضایی اعلام شده است.دولت پیشنهاد داده بود ازدواج مجدد مردان در صورت احراز تمکن مالی و تعهد به اجرای عدالت توسط دادگاه امکان‌پذیر باشد و همین باعث اعتراض منتقدان شد که دولت معتقد است هر کس به قدر پولی که دارد قادر به ازدواج مجدد خواهد بود. با این حال این ماده در کمیسیون قضایی مجلس اصلاح شد تا کسی که قصد ازدواج دارد در صورت احراز یکی از شروط ده‌گانه بتواند ازدواج مجدد انجام دهد.ادامه...



ده شرط برای ازدواج مجدد مردان در ماده ۲۳ این لایحه در نظر گرفته شده است. رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، ۴ مورد از ۱۰ موردی است که مرد اجازه‌ ازدواج مجدد دارد. محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود از دیگر موارد تصویبی ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده است.

در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده آمده است: ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه الزامی است و انقضای مدت یا بذل آن مانع ثبت واقعه نکاح منتفی شده نیست. در سایر موارد، ثبت نکاح موقت با توافق زوجین انجام می‌گیرد. همچنین براساس این ماده درصورت توافق زوجین برای ثبت ازدواج موقت، مراتب در اسناد سجلی آنان درج نمی‌شود مگر اینکه طرفین نسبت به ثبت آن در اسناد مذکور نیز توافق کنند.

همان طور که مشاهده می کنید در ماده 22 ازدواج موقت الزام ثبت شده بود  شاید به همین دلیل طی چندماه اخیر، مسئولان مختلفی در حمایت از گسترش ازدواج موقت در جامعه سخن گفتند. پس از آنکه علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد که باید زمینه ازدواج موقت برای دختران دبیرستانی مهیا شود، سردار احمدی مقدم رسما اعلام کرد که ازدواج موقت را باید به رسمیت شناخت و آنقدر که این نوع ازدواج در میان مردم قبح دارد روابط نا مشروع ندارد.

عیسی جعفری، با این اعتقاد که اگر ازدواج مجدد ثبت نشود یا ثبت آن به شرط باردار شدن موکول شود، مشکلاتی برای کشور به‌وجود می‌آید، گفت: اگر ماده 22 تصویب شود پنهان‌کاری در ازدواج‌های موقت افزایش یافته و استحکام بنیان خانواده از بین می‌رود.

معاون حقوقی رییس جمهوری پیشنهاد داد:
حق طلاق زنان در برابر حق ازدواج مجدد مردان

فاطمه بداغی با تاکید بر ضرورت بررسی دقیق شروط از سوی دادگاه، اظهار کرد: « به عنوان مثال در مورد شرط رضایت همسر، دادگاه باید موظف به بررسی دقیق احراز این شرط باشد، به گونه‌ای که اطمینان حاصل کند که رضایت همسر ناشی از تهدید و ارعاب نبوده است.»

او گفته است که « پیشنهاد مطلوب این است که اگر مردی با تعدد زوجات بدون احراز شرایط ماده «23» قصد آزار و اذیت زن اول را داشته باشد، در مقابل زن اول نیز حق طلاق داشته باشد.»

بداغی با اشاره به این که دادن حق طلاق به زن اول، حداقل ضمانت اجرایی ماده 23 است، تاکید کرد: « پیشنهادهای دیگری از جمله پرداخت حقوق مالی همسر اول نیز وجود دارد.»

لازم به ذکر است که این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و مواد 22 و 23 و ۲۴ آن به کمسیون تخصصی ارجاع داده شده است و این مواد یکشنبه  در کمیسیون بررسی خواهند شد.

نظر مرکز پژوهش های مجلس درباره این لایحه


نظرات 8 + ارسال نظر
مهتاب شنبه 13 شهریور 1389 ساعت 03:23 http://parande-man.blogsky.com/

سلام دوست گرامی

هر دم از این باغ بری می رسد ، تازه تر از تازه تری می رسد.
سال قبل رسیدگی به این قوانین مسکوت گذاشته شد و امسال دوباره قوانین
ضد حمایت خانواده در مجلس مطرح میشود.
خدا به داد مرد و زن این مملکت برسد
الهی آمین

علیکم السلام
مملکت از پایه ویران است گویی نیست هست
مهتاب خانم کار ما از دعا کردن و آمین گفتن گذشته........

مهتاب شنبه 13 شهریور 1389 ساعت 03:25 http://parande-man.blogsky.com/

با شعری از پدرم و متنی از دکتر شریعتی به روزم
منتظر حضور سبزتان هستم

المیرا شنبه 13 شهریور 1389 ساعت 12:42 http://musicforever.blogfa.com

به نظر من ازدواج مجدد با روابط نامشروع هیچ فرقی نداره!
فقط یه اسم الکی روش می ذارن! با گفتن یه جمله عربی که آدما به هم محرم نمیشن! اگه دونفر همدیگرو دوست دارن ازدواج دائم می کنن دیگه این مسخره بازیا چیه! بنیان خانواده در ایران سالهاست از بین رفته و با این بازیا فقط سست تر میشه!

شما المیرا خانم باشی...باید بگم که در زمان پیامبر(ص) به دلیل جنگهای فراوانی که صورت می گرفت زنهای زیادی شوهرانشون رو از دست می دادن.به همین دلیل در اون زمان هر مرد چند تا همسر داشت.وگرنه ازدواج مجدد سخت ترین شرط رو اسلام واسش گذاشته: یعنی رعایت عدل (که کار هر کسی نیستش)در اینکه بعضی از مردها ذاتا فی قلوب مرض هستن شکی نیست.
درسته که آمار طلاق خیلی زیاد شده ولی آش اونقدر هم که شما می فرمایین شور نیستش.

فرزانه شنبه 13 شهریور 1389 ساعت 17:08 http://www.archoekuchak.blogsky.com

دست شما درد نکنه
خدایا این دیگه چه موضوعیه همین مونده بود از فردا خونواده ها بیفتن دنبال دخترای دبیرستانیشون من اصلا صیغه رو قبول ندارم معنیش اینه که تو دو تاکلمه بگو هر کاری میخوای بکن
من با اسلام مشکلی ندارم به شرطی واقعا اجرا شه نه اینکه قوانینی رو که به صلاح خودشونه می چسبونن به اسلام هر جور که میخان قران رو تفسیر می کنن اخر زمانه
بجای فرهنگ سازی و تحکیم کرئن بنیان خانواده دارن راههایی رو مثلا قانونی پیشنهاد می کنن واسه بی بند و باری
به نظر شما با این وضعیت نسل جدید سراغ علم و پیشرفت هم میرن

شما فرزانه خانم باشی ....اتفاقا صیغه یکی از اعمالی است که در شیعه برای جلوگیری از فحشا در نظر گرفته شده.و در احادیث یه این کار سفارش هم شده.البته قوانین خاص خودش رو داره و مدت و مهریه در اون معلوم هستش.
البته ازدواج موقت با تعدد زوجات فرق داره.
در کشورهایی مانند عربستان و هموطنان ما در بلوچستان تعدد زوجات یه امر کاملا عادیه ولی در ایران و زنان ایرانی نسبت به این موضوع حساسیت زیادی دارن.
فعلا تنها راهی که برای جلوگیری از فحشا به نظرشون می رسه همینه ولی تا این قضیه جا بیفته خیلی زمان می بره چون هر خانواده ای این قضیه رو برنمی تابه که پسر و دخترشون ازدواج موقت کنن
بله نسل جدید اگه کمتر بشینن پای ماهواره و فارسی 1 نگاه کنن و یا آهنگهای خوانندگان درپیتی مثل سانسی مانکن رو گوش نکنن.راه بسوی علم و سعادت براشون بازه.جوانان ما یک سیگار رو دونفری می کشن

باران شنبه 13 شهریور 1389 ساعت 19:31 http://sotooh.blogsky.com

فقط می تونم احساس تاسف کنم و غصه بخورم
از بس چیزای بد زیاد شدن واسه غصه خورردن دیگه بی تفاوت شدم
چقدر زشت .... اعصاب ندارم دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فهیمه یکشنبه 14 شهریور 1389 ساعت 10:20 http://shatranji.blogsky.com

سینا جان سلام

بسیار وب جالبی داری ٬ خوشحالم که از وبلاگ من خوشتون اومده اگر مایل باشین خوشحال می شم تبادل لینک داشته باشیم

فهیمه یکشنبه 14 شهریور 1389 ساعت 10:28

باز سلام

در مورد این لایحه که از نظر من لایحه انهدام خانواده است نه حمایت فقط
داره فحشا رو به صورت قانونی در میاره فقط همین٬ اگر زندگی مشکل داره دو نفر می تونن از هم جدا بشن دیگه این ادا اصولهای زن دوم فقط برای
هوسبازیه و لا غیر٬ در مورد اون شخصی هم که مثال از صدر اسلام زد بهتره که ایشون بره و مطالعه کنه که این عمل در هیچ جای تاریخ مورد قبول پروردگار نبوده حالا اگه پیامبر و باقی ائمه اون همه زن داشتند دلیل بر توجیه این کار نیست چون محاله که هیچ زنی ولو به زبون بگه که راضیه به این امر رضایت داشته باشه مگه امکان داره که آدم رضایت بده که تو عشقش حریف داشته باشه ؟؟!!!
اون نماینده های زن مجلس هم که سکوت کردند فقط نگران جایگاه خودشون هستند .

سلام مثال صدر اسلام رو خودم زدم و کاملا منطبق بر واقعیت هستش.ولی امروزه این کار شایسته نیستش چون دیگه اون شرایط وجود نداره.و قبلا هم گفتم در اسلام برای ازدواج مجدد سخت ترین شرط رو گذاشتن: رعایت عدالت

فرزانه یکشنبه 14 شهریور 1389 ساعت 13:59 http://www.archoekuchak.blogsky.com

به هر حال اینا اگه بخان ادامه بدن شده یکه وتنها میرم جلوشون وا میستم تا ترورم کنن دیگه این مزخرفات به گوشم نیاد صیغه یعنی چی یه آقایی میره یه خانمی رو صیغه می کنه به طور پنهانی فردا پسرشم پنهانی میره همون خانومو صیغه می کنه این جلو گیری از فحشاست؟
یعنی اشکال نداره حالا هر قصدی داری ۲تا کلمه بگو و شروع کن ای خدا من هرگز حاضر نیستم تو این زمونه بچه داشته باشم چون دق می کنم

حالا شما زیاد غصه نخور.اتفاقا می خوان ازدواج موقت رو ثبت رسمی کنن.
امروز تصویب شده که اگر زن خواست طلاق بگیره برحسب قانون مبادرت به حکم طلاق یا احراز شرایط وکالت کنن.همینطور در صورتیکه طلاق توافقی نباشه هر کدوام از زن و مرد باید یک داور بالای ۳۰ سال از اقوامشون برای سازش معرفی کنن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد