بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بررسی تحریم‌های کره‌جنوبی علیه ایران در گفت‌وگو با صادق زیباکلام

فرارو>> : خیلی جای تعجب نیست که پس از آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و ژاپن، کره‌جنوبی هم به قطار کشورهای تحریم کننده ایران پیوسته است. به باور وی ترکیه وچین کشورهای بعدی هستند که به این کاروان ملحق می‌شوند. پس از ژاپن؛ کره جنوبی هم تحریم‌های مستقل علیه ایران را اعمال کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی با اعلام فهرستی از محدودیت‌های تجاری و مالی جدید این کشور علیه ایران اعلام کرد که دولت این کشور به خصوص "تنبیهات سنگینی" را علیه شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، به اجرا می‌گذارد.
وی افزود: «کره جنوبی نزدیک 40 میلیارد دلار فقط خودرو و قطعات خودرو به آمریکا صادر می‌کند. پس اگر کره به فشار آمریکا تن در ندهد امکان دارد که با این مشکل روبرو شود که بازار آمریکا را از دست دهد.»
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که کشورهای دیگری هم تحریم‌های مستقل علیه ایران را اعمال کنند، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم کشورهای بعدی که خیلی جدی ایران را تحریم می‌کنند، چین و ترکیه هستند
زیباکلام با اشاره به مراودات اقتصادی ترکیه با اتحادیه اروپا گفت: «ترکیه نزدیک 15 میلیارد دلار در سال پوشاک به 25 کشور اتحادیه اروپا صادر می‌کند و اگر قرار باشد که اتحادیه اروپا در زمینه صادرات برای ترکیه مشکل درست کند و ترکیه مجبور شود که بین ایران و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند، طبیعی است که ترک‌ها آنها را انتخاب کنند؛ چنانچه دیروز و امروز ژاپن و کره جنوبی انتخاب کردند و فردا هم ترکیه یا کشور دیگری این انتخاب را می‌کند.»
وی با بیان اینکه بیشترین صادرات چین به آمریکا است، تاکید کرد: «برای چین بسیار ناگوار خواهد بود اگر آمریکایی‌ها در این زمینه مشکلاتی ایجاد کنند.» زیباکلام اضافه کرد: «مدتها است که چین سرمایه‌گذاری و خرید نفت از ایران را کم کرده است. زمانی ما در حوزه کشورهای خلیج فارس دومین کشور صادر کننده نفت خام به چین بودیم و امروزه به مقام هشتم نزول کردیم؛ صادرات نفت ما به چین از 800 هزار بشکه در روز به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده است.»
وی با انتقاد از کسانی که می‌گویند تحریم‌ها اثر گذار نبوده است، گفت: «اینکه تحریم اثر نکرده و باعث شده است که ما به دنبال شکوفایی برویم، همه تبلیغات سرگرم کننده است. تحریم‌ها اثر کرده و باعث شده است که بسیاری از قطعات مورد نیاز صنعت گران ایرانی وارد کشور نشود.»
زیباکلام با اشاره به استدلال‌های کسانی که تحریم‌ها را موثر نمی‌دانند، بیان کرد:
ادامه...دو استدلال در این باره ارائه می‌شود که به نظر من هیچ کدام مستدل و منطقی نیست.»وی در باره استدلال اول گفت: «گفته می‌شود که تحریم سبب نشده است که اقتصاد ما آسیب ببیند. حتی تحریم‌ها مصداق "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" شده و سبب گردیده است که ما بیشتر تلاش کنیم. این دیدگاه خیلی منبطق بر واقعیت نیست.»
وی افزود: «نکته دوم اینکه می‌گویند کشورهایی که ایران را تحریم می‌کنند بازار ایران را از دست داده و به لحاظ اقتصادی ضرر می‌کند. هر چند درست است که در این باره کشورها متحمل ضررهایی می‌شوند ولی این افراد از این مسئله غافل هستند که هیچ کشوری داوطلبانه ایران را تحریم نمی‌کند. این مطلب حتی در مورد چین و روسیه هم صادق است.»
این تحلیل‌گر مسایل خارجی دلیل اعمال تحریم علیه ایران را قطعنامه‌های شورای امنیت و فشار آمریکا دانست و عنوان کرد: «برای کره و ژاپن در یک سو مواهب اقتصادی ایران قرار دارد و در سوی دیگر مواهب اقتصادی آمریکا و جهان آزاد. طبیعی است که این کشورها در انتخاب میان ایران و آمریکا دومی را انتخاب کنند.»
زیباکلام در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا آمریکا و متحدانش با اعمال تحریم‌های مستقل خواهند توانست مانع ادامه غنی سازی در ایران شوند، گفت: «این تحریم‌ها باعث توقف غنی سازی نمی‌شود ولی هزینه غنی سازی و پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای را برای ما بالا می‌برد. در صورتیکه می‌شد هزینه به مراتب کمتری برای آن پرداخت.»
وی با انتقاد از سیاست خارجی دولت تصریح کرد: «سیاست خارجه در دولت نهم و دهم منظما به سمت گسترش تنش و رویارویی میان ما و غرب حرکت کرده است. ما متاسفانه به گونه‌ای عمل کردیم که به جای کاهش تنش‌ها با غرب، مدام بر تنش‌ها افزوده‌ایم.»

نویسنده کتاب "ما چگونه ما شدیم" ادامه داد: «سوال این است آیا سیاست خارجی ما نمی‌توانست به شکلی اعمال شود که ابعاد تنش و دشمنی بین ما و غرب افزایش پیدا نکند؟ من هیچ تردیدی ندارم که ما در سیاست خارجی مان می‌توانستیم بدون آنکه تسلیم آمریکا و غرب شویم، خیلی پخته‌‌تر و استادانه‌تر عمل کنیم.»

در پایان لازم به ذکر است که ریاست بانک مرکزی کشور دوست و برادر لبنان هم اعلام کرده که تحریم های سازمان ملل علیه ایران را به اجرا در خواهد آورد.

نظرات 5 + ارسال نظر
mahmood سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 12:45 http://www.eiml.blogfa.com

salam
be soorate etfaghi va az google varede weblaget shodam
az inke dasti dar neveshtan dari kheyli khoshhalam
mikhastam ye lotfi bokoni va to weblage man ye nazar bezari
nazare shoma baram moheme
ehsas mikonam dar khosoose gahziyeye aghaye seda ebi va googoosh va in poste janjalie man harf haye ziadi dashte bashi
lotf kon nazareto be man elam kon
kheyli mamnoon az tavajohet

فرزانه سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 13:18 http://www.archoekuchak.blogsky.com

من هم به همه دوستان مخصوصا آقا مصطفی میگم اگه توجه کنن این وبلاگ از همه نظر کارهای بد رو مورد انتقاد قرار میده و از طرفی هم قصد اطلاع رسانی داره اما اینجا طرفداری یکجانبه دیده نمیشه ما نمیگیم که کار تموم مسلمونا درسته اما اهانت تجاوز و ...تو هر دین و مذهب و فرهنگی زشته فکر نکنم هیچ آدم منطقی با این موضوع مشکل داشته باشه

ممنون از حمایت شما
جانا سخن از زبان ما میگویی

شادی سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 13:28 http://aft.ir/shadi

سلام
وبلاگ قشنگی داری پ
به وبلاگ من هم سر بزن
http://www.fansiran.com/shadi

مصطفی سه‌شنبه 23 شهریور 1389 ساعت 14:58 http://jbh-boy.persianblog.ir/

سلام..من زیاد نفهمیدم..یعنی منظور این قشنگ کلام اینه هر کشوری که ایران رو تحریم میکنه , فقط به خاطر فشار آمریکای جهانخواره؟؟..به طور کل منظور این قشنگ کلام چیه؟؟؟..من نفهمیدم ..یعنی هیچ کشوری به جز ایران اسلامی از خودش عزم و اراده نداره؟؟..ببخشید ببخشید اصلا این بررسی که این قشنگ کلام انجام داده واسه چیه؟؟..یعنی با این تفاسیر قراره چند وقت دیگه نون بشه 1000 تومن یا گوشت بشه کیلویی 30000 تومن؟؟..و به نظر همه اینها هم تقصیر این آمریکای گیاه خواره؟ (ببخشید جهان خوار)...

آقای زیباکلام یکی از انسان های صادق این کشوره.ایشون انداختن تمامی مشکلات رو به گردن امریکا چیزی عبث و واهی می دونه و نحوه مدیریت ضعیف ما رو مسبب مشکلات می دونه.
شما چرا به این قضیه توجه نداری که امریکا به کشورهای دیگه میگه :یا شما در اقتصاد چند صد تریلیون دلاری ما باید مشارکت داشته باشین یا اقتصاد ۲۵۰ میلیارد دلاری ایران
اگه شما رئیس دولت که کشور باشی چطور انتخاب می کنی؟!
اصول کلی بر سیاست خارجی اینه: بدست آوردن منافع حد اکثری با کمترین هزینه

محمد چهارشنبه 24 شهریور 1389 ساعت 10:57 http://maniyat.blogsky.com

سلام
خبرهایی که انتخاب میکنید لازمه هر کسی بدونه
ممنونم ازتون
نقد بسیار بجا و زیبایی بود
من شما رو به اسم بیایید در این خانه بگردید لینک کردم
موفق باشید

خواهش می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد