بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

بیایید بیایید در این خانه بگردید

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ می زند. رونده باش. امید هیچ معجزی ز مرده نیست. زنده باش !

افق

رضا امیر خانی از نویسندگان توانمند اصولگرا و روشنفکر کشورمان است که همگان با آثار داستانی او آشنا هستند.وی در کتاب "نفحات نفت" مدیریت دولتی حاکم بر نفت را مورد بررسی قرار داده و به بیان برخی از پیامدهای اینگونه مدیریت پرداخته است. نوع جمله بندی ها و انتخاب کلمات توسط امیرخانی بسیار خوب انجام می گیرد و از خواندن نوشته های او احساس خستگی نخواهید کرد.بخصوص با توجه به اینکه" نفحات نفت" لحنی داستان گونه دارد و در آن برای هر فصل مصداق های مورد نظر نیز زده شده است. بخش هایی از فصل "افق"درپایین آورده شده است.

آورده اند " جان مایه ی روزگار" چیزی است که بازگشت به آن شدنی نیست.فروپاشی آرام آرام این جان مایه از آن است که جهان به پایان خود نزدیک می شود.یک سال نیز , از همین رو تنها بهار یا تابستان ندارد. یک روز هم , به همین سان. باز گرداندن جهان امروز به صد یا چند صد سال پیش , شاید دلخواه آدمی باشد, اما شدنی نیست.پس ارزنده است که هر نسلی , آنچه در توان دارد ,به کار بندد.(هاگاکوره ; تسونتومو یاماموتو)

با یک افق درخشان حتی بدون داشتن پیشینه ای افتخار آمیز می توان مسیر توسعه را پیمود , اما بدون افق ولو با داشتن پیشینه ای افتخارآمیز , هیچ حرکت جهت داری متصور نیست.

ما با افق چه کرده ایم ؟ اصلا چه افقی را , چه دورنمایی را برای جوان ایرانی تصویر می کنیم ؟ مدام می گوییم ایران 1400 ! خوب ...افغانستان و عراق هم به 1400 می رسند , همانگونه که آمریکا هم به 2000 رسید.قرار است در 1400 چه داشته باشیم؟ و در چه روزگاری باشیم ؟ افق را کوتاه گرفته ایم.افق را گرفته ایم نوک بینی مان و برای همین دست و بال مان گیر می کند بهش و فرصت کار نداریم.افق باید دور باشد و دست نیافتنی.افق باید پیش رو را نشان دهد , نه پس پشت را.تمدن اسلامی مدرن گذشته گرا نیست , آرمانش رسیدن به شکوه عباسی و اقتدار صفوی نیست.راجع به چیزی در انده حرف می زند , نه چیزی در گذشته.افق انرژی هسته ای , افق توسعه چینی , افق دموکراسی هندی , افق اقتصادی مالزی , گذشته گرا است.

افق جامعه مدنی , چه از جنس مدینتۃ النبی , چه از جنس سیویل سوسایتی گذشته گرا است.پس پشت را نشان می دهد , نه پیش رو را ! افق 57 هم که این روزگار گاهی شنیده می شود , نیازی به توضیح ندارد ! خود مبدع آرمان های 57 اگر امروز بود , آرمان های امروزی ش را شرح می کرد ! دست یافتن به هر کدانم این عبارات , بازتولید تجربه ای تاریخ مصرف گذشته است.واپس گرایی است , تحجر است.

شیوه  ی زندگی با افق نسبت دارد.اگر افق دور باشد , شیوه ی زندگی روشن می شود.جای حرکت پیدا می کندمی شود تغییرش داد و متحولش کرد و بررسی اش کرد و نظارت داشت بر آن.افق را که نزدیک بگیری , گیر می کند به شیوه ی زندگی و شیوه ی زندگی مبهم می شود و ذهنی و انتزاعی ...

افق را اگر بجای تمدن اسلامی مدرن , گرفتی "انرژی هسته ای حق مسلم ماست " , شیوه ی زندگی مبهم می شود و مردمان گاوگیجه می گیرند.افق " انرژی هسته ای"شیوه ی زندگی هیچ قشر از اقشار اجتماعی را به درستی روشن نمی کند. با افق :انرژی هسته ای" حتی شیوه ی زندگی یک دانشجوی فیزیک هم که در سازمان انرژی اتمی استخدام نشده است , مجهول باقی خواهد ماند , چه رسد به شیوه ی زندگی باقی اقشار جامعه که الزاما دانشجو و دانشمند فیزیک نیستند...

افق " انرژی هسته ای" حس امنیت را می گیرد.مردم را مضطرب نگاه می دارد. این افق , به جلسات روزمره ی آژانس انرژی اتمی , بستگی وثیق دارد ! به پشت چشم نازک کردن دول غربی هم ایضا.به دنده ای که آقای رئیس جمهور آمریکا صبح روی آن از خواب بیدار شده است ایضا. به دندان قروچه ی وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس هم ایضا...چرا افق زندگی یک مردم را وصل کنیم به چیزی متغیر که هر روز مضطرب باشند؟ این اقل ضرر افق کوتاه مشت پرکن است که خود برای نابود کردن یک عمر از یک ملت کافی است !

اگر افق تبدیل شود به چیزی بزرگ و انتزاعی مثل "تمدن نو اسلامی" آن زمان هرکسی با هر سطحی از سواد و قدرت و ثروت در این ساز و کار وظیفه اش را کشف می کند و شیوه ی زندگی اش را می سازد.شیوه ی زندگی ایرانی فقط در ظل آفتاب افق تمدن اسلامی شکل خواهد گرفت.

  نفحات نفت ; رضا امیرخانی(نشر افق)

نظرات 9 + ارسال نظر
ونوس شنبه 24 مهر 1389 ساعت 19:48 http://sadaf555.blogsky.com

صد درود بر شما
گرچه تمام گفته ها درست می باشد ولی چگونه می توان تمام اقشار جامعه رو از این فاجعه روبرو کرد و جان کسی هم گرفته نشود؟
آیا به راستی ما احتیاج به انرژی هسته ای داریم که این گونه مملکت های دیگر با ما سر جنگ پیدا کنند؟
آیا فقط گفتن این راه درست هست یا آن راه را باید رفت افاقه می کند؟
ممنون از حضورتون و نظری که گذاشتین
به امید داشتن یه کشور آزاده

به انرژی هسته ای نیاز داریم ولی به غنی سازی خیر.چون همین الان هم آون مقداری رو غنی سازی کردیم قادر به استفاده ازش نیستیم.

حمید شنبه 24 مهر 1389 ساعت 22:06 http://paeez12.blogfa.com

درود سینا جان.ممنونم از حضور زیبایت.لطف کردین عزیز

خواهش

ابوالفضل شنبه 24 مهر 1389 ساعت 23:21 http://mosed.blogsky.com/

بازم گلی به جمال رضا امیر خانی
ولی چه میشه کرد که گوش شنوایی نیست

البته کیهان سال پیش امیرخانی رو هم در جمع غیرخودی ها قرار داد

مهتاب شنبه 24 مهر 1389 ساعت 23:28 http://parande-man.blogsky.com/

سلام دوست عزیز

ممنون از حضورت در وبلاگ دومم و کامنت های روشنگرانه ات
متاسفانه بر خلاف بلاگ اسکای ، فقط کامنت های کوتاه در بخش نظرات پرشین بلاگ ، ثبت و منتشر میشود

سلامت و موفق باشی

مهتاب شنبه 24 مهر 1389 ساعت 23:34 http://parande-man.blogsky.com/

ممنون از حسن انتخابتان برای این مقاله

متاسفانه سیاست های غلط دولت ، کشور را بسوی جنگ و فعلا تحریم های سنگین اقتصادی پیش می برد

امیدوارم که افق کشور فراتر از انرژی هسته ای قرار بگیرد اما واقعیت بجز این است

خواهش میکنم
خواهشا اگه نفحات نفت رو نخوندین حتما این کار رو بکنین

مهتاب شنبه 24 مهر 1389 ساعت 23:35 http://parande-man.blogsky.com/

با دلنوشته ای به روزم و منتظر حضور سبزتان

شاپرک یکشنبه 25 مهر 1389 ساعت 14:58

سلام سینای عزیز...
ممنون از حضور پر مهرو همیشگیت

درسته باید مسئولین به جای وعده وعید و افتخار به تاریخ کهن وگذشته ی کشورمون بیشتر به فکر راهکارهای اساسی و کارساز و راهگشا باشند

به امید افق روشن ودست یافتنی موفقیت برای کشور عزیزمون

صحیح است

دیوونه مهربون سه‌شنبه 27 مهر 1389 ساعت 01:46

میلاد هشتمین امام، هفتمین قبله و دهمین کشتی نجات آقا
امام رضا علیه السلام بر شما مبارک باد.

ممنون از شما دیوونه ی مهربون

ابوالفضل سه‌شنبه 27 مهر 1389 ساعت 07:43 http://mosed.blogsky.com/

سینا جان شعر بالات قشنگ بود
کاش تقدیم میکردی به اما رضا امروز تولد اقاست

مطمئنا هدف همین بوده.نگفتم که ریا نشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد